Back to top

Rörelsekurvan.se – ny sajt ska få barn att röra på sig

Majoriteten av barn och unga rör på sig för lite och stillasittandet kryper längre ner i åldrarna. Med satsningen Rörelsekurvan.se vill Svenska Ishockeyförbundet vända trenden och ge barn chansen att uppleva glädjen och självförtroendet det ger att röra på sig.

– Idrottsrörelsen tappar utövare och allt fler rör på sig allt mindre. Vi ser även att barn kommer till vår idrott med allt mer begränsade motoriska grundegenskaper. Vi kände att vi ville göra något och använda den plattform vi som idrottsförbund förfogar över, säger John Lind som är utbildningsansvarig på Svenska Ishockeyförbundet.

De senaste åren har en rad olika forskningsstudier lyft problematiken med att barn och unga rör på sig för lite. En studie från Karolinska institutet 2017 visar dessutom att trenden syns redan bland barn i fyraårsålder. Skillnaderna varierar mellan olika grupper men utvecklingen är tydlig: allt fler barn rör sig allt mindre, något som dessutom har börjat få effekt inom idrotten som tappar utövare.

Mot bakgrund av den här utvecklingen lanserar nu Svenska Ishockeyförbundet Rörelsekurvan.se – en sajt som ska uppmuntra till rörelseglädje.

På sajten finns en rad olika rörelselekar som är lätta att utföra i hemmamiljö och som utvecklar olika rörelseförmågor som är viktiga att få med sig i tidig ålder, såsom objektkontroll, balans och koordination. Här finns också ett test som föräldrar kan göra för att få en uppfattning om sitt barns rörelseförmåga.

– Rörelsekurvan ska ses som ett roligt verktyg där barn tillsammans med sina föräldrar, på att avdramatiserat sätt i hemmamiljö, får en uppfattning om hur de ligger till. Det ska poängteras att testet inte har någon vinnare eller förlorare, syftet är att inspirera och motivera till lek och rörelse, säger John Lind.

Allt innehåll på Rörelsekurvan grundar sig på forskning inom Physical Literacy, ett område som behandlar sambandet mellan fysisk kompetens, motivation, självförtroende och deltagande. Utgångspunkten i projektet är att satsningen ska ge en ökad rörelseförståelse så att barn ska kunna känna sig mer kompetenta, få ökad motivation och därigenom viljan röra på sig.

– Vi hoppas att Rörelsekurvan ska leda till att fler barn, och förhoppningsvis vuxna, vill idrotta och röra på sig. I det lilla perspektivet vill vi såklart att de som kommer till idrotten i allmänhet, och ishockeyn i synnerhet, ska ha de grundläggande motoriska egenskaperna som behövs för att de ska uppleva att aktiviteten är rolig. Sedan vill vi såklart i det större perspektivet ta ett samhällsansvar och bidra till folkhälsa i stort. 

Rörelsekurvan är ett initiativ från Svenska Ishockeyförbundet för att ge barn möjlighet att tidigt få chansen att uppleva glädjen och självförtroendet det ger att röra på sig. Satsningen är finansierad av Svenska Ishockeyförbundet och Framåtfonden, en fond som RF och Svenska Spel står bakom, för att göra en insats för ökad rörelseförståelse. 

Share this
SHL, HockeyAllsvenskan, Hockeyettan

Så spelar lagen på försäsongen

Lagen i SHL, HockeyAllsvenskan och Hockeyettan har börjat redovisa sina försäsongsmatcher. Vi listar dem och fyller på med fler matcher allt eftersom.

SHL, Örebro

Örebros målvaktspar klart

Idag står det klart att målvakten Jonas Arntzen, 21 år, har skrivit på ett tvåårskontrakt med Örebro.

SHL, Leksand

Backtalangen på väg mot sin SHL-debut

Filip Johansson förbereder sig nu inför en ny säsong.
En säsong som kommer att innebära debut i SHL sedan han och Leksand i april vunnit ”Slaget om Siljan”.
– Det är egentligen...

HockeyAllsvenskan, Almtuna, Pantern

Almtuna ersätter Pantern

Det har varit en följetong under våren - men nu är det klart.
IK Pantern drar sig ur HockeyAllsvenskan.

Dagens matcher

Games By Date 2019-06-16
Group / Time Game Result Venue

Tidningen HOCKEY.SE är den förlängda armen till Tidningen HOCKEY.

Tidningen HOCKEY.SE produceras precis som Tidningen HOCKEY av Ågrenshuset. Kontakt pren@agrenshuset.se

Ågrenshuset är ett helserviceföretag inom kommunikation och marknadsföring av alla slag. Vi hjälper våra kunder att synas på ett sätt som göra att de når sina mål. Vi behovsanpassar och levererar just de produkter och tjänster som ger rätt stöd beroende på varje unikt behov.